Barnen vår framtid?!


Jag och Jokke hade en hetsk diskussion här på morgonen. Det slutade med att han höjde rösten och jag blev ledsen. För han är precis som min pappa. Allt är vitt eller svart. Och har man inte delade åsikter så är man "dumförklarad". Samtidigt är det bra träning för mig att försvara mig, eftersom jag alltid har rättat mig efter ledet.

I alla fall. Han påstår att elevers alla aktiviteter är den stora bidragande orsaken till att de presterar allt sämre i skolan. Visst är det en bidragande orsak men jag anser att det finns fler faktorer som spelar in. Har man föräldrar som är stressade blir man själv stressad, föräldrar har inte tid/ork att ta sig an barnens liv. Det ideal som media präglat de senaste sex-tio åren har gjort att man allt tidigare vill ha det ouppnåliga. Sex, mode och missbruk sjunker i åldrarna vilket gör att barnen har en större "press" på sig för att passa in, för vem vill vara utanför? Allt i "vuxenvärlden" har blivit mer tillgängligt. Materialism, utseende och status är tyvärr allt mer vilktigare i samhället vilket gäller alla, barn som vuxen.

En annan grej är den valfrihet som skolan tilldelat eleverna de senaste tio åren. Detta har skapat stress och ångest hos många, även mig själv. Barn ska få vara barn och inte ta för stort ansvar i tidig ålder. Jag har sett elever som går andra året på gymnasiet som har ångest över den stora valfriheten som finns. Barn och unga ska inte alltid behöva ha för mycket valfrihet vilket dagens skola ger.

Pju, fått avreagera mig lite. Vad anser ni?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0